Hanna

Jag tror det är viktigt att man tillåter sig själv att må bra fast man är psykist
sjuk,
För min egendel så handlar att må bra. Att göra små saker i vardagen.
Att ha sina egna kläder, Sätt upp håret. Ev lite lätt smink som hemma,
Fixa med naglarna. Bädda sängen osv
Jag pysslar om mig extra mycket när jag mår dåligt.
Sedan tror jag det är viktigt att hitta små fri zoner när man inte tillåter
sig må dåligt.
För mig är det simningen och simgruppen. Hela den miljön är min frizon,
Samt hantverk luffarslöjd, sticka, virka

Om man ska orka må psykist dåligt så tror jag det är viktigt att hitta
något man mår bra av. För att orka kämpa sig tillbaka till livet och värkligenheten.

Jag är små less på folk som går runt i skitiga kläder el sjukhuskläder
och gnäller på att dom mår dåligt.
En del saker kan man på värka för att må bra så ska man göra det och inte gå runt
och gnälla 24 timmar om dygnet. Det mår deffinetivt inte bättre av.

Jag kommer ju nyss hem från psyk efter en lång inläggning, Att se folk skita i sitt
eget mående bara för man är sjuk är det sämsta alternativ man kan göra.
ca 95 % av patienterna gick i sjukhuskläder, Dessa blå kläder som det står
landstinget på.
En hel del patienter frågade efter dessa kläder så fort dom kom innan för dörrarna
på avdelningen,
Fast dom hade egna kläder med sig, Jag frågade en tjej varför hon vill ha sjukhus kläder?
Svaret. Jag ligger ju på sjukhus,

Jag hade sjukhus kläder 1 eftermiddag när jag tvättade mina egna kläder. Men annars hade jag mina egna kläder.
Nu menar jag inte att man ska ha fin klänning eller stela jeans på avdelning, Men egna myskläder eller vad man nu har hemma.

Man har alltid ett val till att må dåligt och skada sig, Gå emot känslan. Är det bästa verktyget,
Det är inte lätt att göra dessa bra valen, Men man tjäner på det i längden jag lovar.


på bilden hade jag en riktig dålig dag. Men valde att åka ut med mamma + några till att äta. Tror ni jag hade

mått bättre idag om jag låg kvar hemma i sängen och ge upp bara glo in i väggen`??
Nej just det tror inte jag heller.
//
Hanna Svanfelt


 



Kommentarer
vienna

Du är super fin på kortet..och kläderna är visst helt perfekt. Men jag anser att kläderna inte är allt och utseendet heller...jag håller med dig att man ska ta hand om sig extra när man mår dåligt..alla har vi våra små saker.men alla har inte den förmågan och när man mår dåligt så mår kroppen oxå dåligt. När jag kom in på psyk i somras hade jag några fula på mig och ville låna sjukhus kläder för det va skönt att få en dusch och en säng och mat och vila..jag hade ett fult munsår dessutom..och kollade mig i spegeln...men just då orkade jag inte göra något åt mitt utseende.sen efter en månad så vart jag på permis och jag började klä mig som jag brukade och färgade håret och lite smink..så alla skötare va ställda..dom alla sa va fin du är vad fin färg..va fin tröja så fina stövlar..fick höra det hela tiden. Dom kände ju inte mig så dom vart ju paffa..hade ju bara sett mig i jeans och deras sjukhus kläder. Jag är inne på din linje men utseendet är inte allt. Det viktiga är hur du mår och vad du förmår..och att utvecklas och bli frisk kräver att du jobbar med dig själv..och det innebär oxå att man förstår och respekterar alla människor och därmed skippa all irritation på andra människor som inte är som en själv..det är bara onödig energi att slösa.. Och då anser jag att man inte hjälper sig själv. Alla har vi olika sätt att hantera vårt mående på. Men genom respekt och förståelse för våra medmänniskor så lär vi oss mer om oss själva..och kan få bättre själv förtroende och därmed hjälpa andra som mår dåligt..eller bra.! Åsikter har vi ju olika och det ska man ha. Vi är alla individer.

2010-11-02 @ 19:17:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0